Orkeslöst ifrån Socialdemokraterna och förvirrat ifrån Vänsterpartiet | Sverigedemokraterna i Ale

Orkeslöst ifrån Socialdemokraterna och förvirrat ifrån Vänsterpartiet

Publicerad i Alekuriren vecka 47

Som enda oppositionsparti utöver oss så presenterade Vänstern en egen budget.

Er budget gick dock inte att få ihop på ett ekonomiskt plan. Ni blandade gamla siffror ifrån förra årets budget.

Ni skriver att ni hade 42 miljoner kronor att fördela. Det kan jag lova att det inte fanns, inte ens om ni valde ett resultat på 3%. I det underlag som vi alla fått till oss så var besparingar gjorda för samtliga nämnder. Ni måste i sådant fall återgälda den besparingen först innan satsningar görs.

Att sprida annat är bara ren och skär lögn! Eller är det inte mer noga i en vänsterpartistisk budget?

Så till kommunfullmäktiges största parti. Vi blev förvånade när Socialdemokraterna valde att inte presentera någon egen budget. Socialdemokraterna har en heltidsarvoderad politiker i form av kommunstyrelsens vice ordförande samt tre halvtidsarvoderade politiker i form av vice ordförande för de större nämnderna. Att dessa fyra personer tillsammans inte förmår prestera en egen budget är för oss helt obegripligt. Budgeten är årets viktigaste dokument. Vad lyfter ni arvodena för om ni väljer att inte presentera en egen budget? Att samtidigt tro sig aspirera på makten är löjeväckande enligt oss! Har ni inga egna idéer och tankar för 2021?

Det enda som presenterats var ett torftigt A4 med några få rader utan några direkta medskick. Att Socialdemokraterna inte valde att fördela några mer medel till omsorgen ser vi som högst anmärkningsvärt. Ni brukar vara ett av de partier som värnar omsorgen.

Vi ville fördela mer medel till omsorgen på riktigt för att kunna hantera effekterna av pandemin. Det var tydligen ingen annan intresserad av. Vi får se vem som hade bäst spåkula om drygt ett år.

Robert Jansson
Gruppledare SD