Vi vill se krav på munskydd inom omsorgen i Ale kommun | Sverigedemokraterna i Ale

Vi vill se krav på munskydd inom omsorgen i Ale kommun

Inskickad till Alekuriren vecka 20

Vid Omsorgs- och arbetsmarknadsnämndens möte den 7/5 lämnade vi Sverigedemokrater ett förslag om att all personal inom äldreomsorgen och som jobbar nära utsatta grupper ska bära munskydd. Förslaget förkastades av övriga politiker. Svaret vi fick ifrån övriga politiker och tjänstemän var att kommunen följer folkhälsomyndighetens direktiv.

I Sölvesborgs kommun som styrs av Sverigedemokraterna så har det beslutats att all personal ska använda munskydd vid all kontakt som personalen har med äldre inom såväl boenden som inom hemtjänsten. En sund inställning anser vi Sverigedemokrater här i Ale.

Senare samma dag, torsdag den 7/5, gick folkhälsomyndigheten ut med en ny rekommendation om munskydd för anställda i äldreomsorgen: ” att överväga att lägga till munskydd” för att förhindra smittspridningen i äldrevården.

Tidigare vid början av pandemin så yrkade vi på besöksförbud inom kommunens äldreboenden. Detta röstades ned av övriga politiker vid ett extrainsatt möte. Tråkigt tycker vi! Vi vet ju alla att regeringen sedan ändrade riktlinjerna precis så som vi tidigare påtalat. När ska övriga politiker börja lyssna på våra förslag?

Ronny Alm (SD) Ledamot omsorgs- och arbetsmarknadsnämnden

Emilia Persson (SD) Ersättare omsorgs- och arbetsmarknadsnämnden